Spektakl „Emigranci”

SONY DSCSztuka Sławomira Mrożka dotyka problemu naszej tożsamości. Emigracja od kilku stuleci wpisana jest w historię naszego kraju. Po wielu latach zmieniły się powody i formy emigracji. Znanym rozterkom towarzyszą nowe pytania. Co oznacza dla nas patriotyzm? Jaką wartość ma tradycja i odrębność kulturowa? Czy potrafimy czerpać z doświadczeń historycznych? Czy coś zmieniło się w hierarchii naszych wartości?

Tekst Sławomira Mrożka to dziś już klasyka. Spektakl będzie próbą odczytania go na nowo, wpisania go we współczesny kontekst. Bohaterowie sztuki opuścili kraj systemu totalitarnego – kraj, w którym nie było wolności słowa, kraj, w którym zdarzali się polityczni prowokatorzy, kraj, w którym za poglądy można było być prześladowanym. Tytułowi emigranci, intelektualista AA i przeciętny zjadacz chleba XX, wynajmują wspólnie skromne mieszkanie. Połączeni przez przypadek – dążący do niezależności, a jednak skazani na wspólne bytowanie – prowadzą ze sobą i przeciwko sobie okrutną grę pozorów.

W Emigrantach, jak w soczewce skupiają się wszystkie wady i kompleksy narodowe ujawnione w sytuacji ekstremalnej. W czasach otwartej Europy, ziemi bez granic, fakt oderwania od korzeni, rodzinnej separacji, wręcz alienacji, wyborów z przymusu czy nawet przemyśleń sztuka ta daje nowe możliwości zastanowienia się nad postawą człowieka i jego potrzebą mentalnego poszukiwania własnego miejsca w świecie i odpowiedzialności wobec samego siebie, ale i względem innych. Bywamy samotni, ale nie jesteśmy sami.SONY DSC

Forma utworu, jak zawsze u Sławomira Mrożka jest przewrotna. Dramat przechodzi w groteskę, absurd miesza się z realizmem, wyszukany język z trywialnym slangiem ulicy, co stanowi o wyjątkowej scenicznej atrakcyjności sztuki. „Emigranci” to jeden z najwybitniejszych polskich dramatów XX wieku. Uznany już za „klasyczny”, a ciągle współczesny i aktualny.

Maciej Jackowski – absolwent krakowskiej PWST. W latach 1989 – 1992 współpracował z Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi. W swojej karierze występował w Teatrze Telewizji oraz produkcjach filmowych – ostatnio w Małej Maturze 1947 w reż. Janusza Majewskiego. Z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie związany jest od 1992 r. Gra tam m. in. w „Galgenbergu” (reż. Agata Duda Gracz), „Kordianie” (reż. Janusz Wiśniewski), „O rozkoszy” (reż. Maciej Wojtyszko), „Czarnoksiężniku z krainy OZ” (reż. Jarosław Kilian) czy „Ziemi Obiecanej” (reż. Wojciech Kościelniak).

Wojciech Skibiński – absolwent krakowskiej PWST. Aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego, w którym zagrał m.in. w spektaklach: „Chory z urojenia” Moliera (reż. Giovanni Pampiglione), „Letni dzień” S. Mrożka (reż. Józef Opalski), „Miarka za miarkę” W. Szekspira (reż. Helena Kaut-Howson), „Kordian” J. Słowackiego (reż. Janusz Wiśniewski), „Tango Piazzolla” A. Burzyńskiej (reż. Józef Opalski) czy „Ballada o mafii” A. Burzyńskiej (reż. Paweł Szumiec).

Obsada i reżyseria: Maciej Jackowski, Wojciech Skibiński
Muzyka: Bolesław Rawski

Zdjęcia: mat. pras. Monolit